"Kijk een sportvliegtuig". Deze uitdrukking is algemeen gekend en gebruikt in de omgangstaal. Iedereen weet dan dat er een klein vliegtuig voorbij taxiet of vliegt. Acrobatie of kunstvliegen is eveneens een gekend fenomeen en wordt vaak foutief uitgesproken als stuntvliegen. Minder bekend voor het grote publiek zijn andere vormen van motorsportvliegen. Een kleine inleiding in de wereld van de luchtsporten is hier zeker op zijn plaats.

Kunstvliegen is een discipline die haar oorsprong heeft bij de militaire luchtvaart. Tijdens wereldoorlog I (WWI) werd al snel duidelijk dat een piloot niet in rechte lijn kon blijven vliegen tijdens een gevecht. Alle basisfiguren werden toen voor het eerst gevlogen: de loop of looping, de roll, de immelman, de split-s en ook de gevreesde “vrille” of spin enzovoort.

Deze nieuwe luchtsportdiscipline bestaat nog maar enkele jaren en is zelfs voor de meeste piloten onbekend. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden zijn air navigation races (ANR) geen snelheidswedstrijd. Teams van piloot en co-piloot strijden tegen elkaar in een afvallingswedstrijd. Het is de bedoeling om tegen een vooraf bepaalde snelheid een route af te leggen. Vanzelfsprekend is deze route geen rechte lijn. Eventueel kan een precisielanding als extra element aan de wedstrijd toegevoegd worden.

Naast de vliegacrobatie en de air navigation race erkent FAI ook nog disciplines van luchtsporten: precisie vliegen, het meer bekende rally - toerisme vliegen en het meestal onbekende behalen van het circumnavigator diploma.